wtorek, 2 maja 2017

Kosmetyki hipoalergiczne DIY - składniki, przepisy

Cześć! Tu znowu ja!
Długo mnie nie było w blogosferze. Natłok różnych spraw związanych z zakończeniem szkoły i podrzuconym mi pod opiekę chorym i wtedy jeszcze niewychowanym psem sprawił, że zapomniałam nawet napisać, że blog zostaje zawieszony do maja... Mam nadzieję, że Internet mi wybaczy to karygodne postępowanie! Podczas mojej nieobecności oczywiście dalej rozwijałam swoją pasję i bawiłam się półproduktami, dzięki czemu mam mnóstwo nowych pomysłów, którymi mogę się podzielić. Zdradzę Wam, że znalazłam wreszcie porządny sposób na kurację rozjaśniającą, dzięki której prawie pozbyłam się żółtego odcienia skóry, na który tak narzekałam w poście o rozjaśnianiu :D

Do napisania dzisiejszego posta zainspirowała mnie pewna osoba, która poprosiła mnie o zrobienie dla niej zestawu kosmetyków. Problem był jednak taki, że miała okropną alergię na wszystko, nie mogła pod żadnym pozorem korzystać ze "zwykłych" kosmetyków, a drogeryjne, hipoalergiczne kosmetyki wcale nie poprawiały sytuacji... To na pewno nie jest odosobniony problem, dlatego podzielę się dzisiaj sposobem na stworzenie zestawów hipoalergicznych, a nuż widelec komuś pomogę!


Czym są kosmetyki hipoalergiczne?

Jak sama nazwa wskazuje, to kosmetyk, który nie powinien powodować uczuleń ani podrażnień nawet u alergików. Wydaje się to banalne, jednak sprawa się komplikuje, kiedy zastanowimy się, na co można mieć uczulenie...
Substancje potencjalnie alergenne to poza detergentami i konserwantami, wszystkie substancje pochodzenia naturalnego. Tak więc odpadają wszelkie oleje, ekstrakty roślinne, hydrolaty, wody kwiatowe, produkty pszczele... Jak widać, nie ma za bardzo w czym wybierać i składniki, które zawsze zachwalam i prawie wszystkim polecam, tutaj mogą się niestety nie sprawdzić, a większość moich ulubionych i sprawdzonych składników musiałam w tym przypadku odrzucić.

Co więc należy włożyć do takich mazideł?

Składniki, które dobrze sprawdzą się w kosmetykach dla cery alergicznej to takie, które:
a) Znajdują się naturalnie w ludzkiej skórze
b) Są pochodzenia laboratoryjnego i mają właściwości łagodzące, nawilżające i gojące
Nie jest wiele składników, które spełniają te kryteria, jednak wystarczająco dużo, aby stworzyć z nich zestaw kosmetyków. Są to między innymi:
- oczywiście woda ;)
- gliceryna
- kwas hialuronowy
- panthenol
- mocznik
- alantoina
- skwalan
- witaminy A, E i C (A i C mogą podrażniać, dlatego należy wybierać łagodne ich formy)
- koenzym Q10
- kwas foliowy

Problem może stanowić jedynie krem, który zawiera przecież fazę olejową, jednak można sobie z tym poradzić na trzy sposoby:
- użyć parafiny - czego nie polecam -  wiadomo, że może różnie działać na skórę
- użyć tylko skwalanu - dobry sposób, ale trochę droższy
- użyć oleju - czyli po prostu zrobić testy alergiczne za uchem i znaleźć olej, który będzie bezpieczny

Ja osobiście wybieram zwykle trzeci sposób. Nikt nie jest uczulony na wszystko, a oleje, w przeciwieństwie do skwalanu czy parafiny, zawierają w sobie szereg składników, które dodatkowo pielęgnują cerę. Ewentualna reakcja alergiczna za uchem nie jest wielką szkodą i warto się poświęcić, żeby móc stosować jakieś superfood dla skóry ;) Tak samo można postępować z każdym innym składnikiem, który może być alergenem i znaleźć te, które można bez obaw stosować w kosmetykach dla tej konkretnej osoby.



Przykładowe receptury kosmetyków hipoalergicznych

Tonik dla cery alergicznej
- woda - 92 g
- gliceryna - 5g
- mocznik - 2g
- panthenol - 10 kropli
- alantoina - 0,5 g
- łagodny konserwant

Serum dla cery alergicznej
- woda - 25g
- żel hialuronowy 1,5% - 15g
- gliceryna - 2,5g
- panthenol - 10 kropli
- alantoina - 0,25g
- mocznik - 1g
- witamina C SAP - 2g
- witamina E - 5 kropli
- skwalan - 2g
- SLP - 1g
- konserwant

Jak widać, składy kosmetyków wcale nie są zbyt ubogie ;) To by było na tyle w kwestii kosmetyków dla alergików. W najbliższym czasie dokończę serię o cerze suchej!

4 komentarze:

  1. Zastanawiałam sie, co sie stało ze nie ma nowych postów, ale teraz juz wszystko jasne :) nie pomyslałam, ze w sumie hipoalergiczne kosmetyki najlepiej zrobic samemu - wtedy mamy pewność, ze nie ma tam nic szkodliwego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, w dodatku kiedy tworzy się je samemu, to nawet nie muszą być kosmetyki hipoalergiczne :D Z ogromu składników, które mogą potencjalnie uczulać, więc są niedozwolone w takich kosmetykach, każdy alergik może wybrać takie, które będą dla niego korzystne i nie będą czynić żadnej szkody.

      Usuń